علی عظیم زاده

سفر زمینی به الودنیز ترکیه با ماشین شخصی – روز اول

برنامه ی سفر امسال ، سفر به الودنیز ترکیه بود. این سفر هم با کمک و همت دوستان عزیزم برنامه ریزی و اجرا شد . من این سفرنامه رو به زبان ساده و محاوره ای نوشتم. هدفم این بود که با این لحن ، شما هم با ما همزادپنداری بکنید و بهتر اون شرایط رو حس کنید.
در سفر به الودنیز ترکیه ما سه خانواده ی 4 نفره بودیم یعنی هر خانواده 2 نفر زن و شوهر و 2 تا بچه که در سنین متفاوت بودند.  ما 3 تا ماشین بودیم که به تدریج با خانواده و اسامی شون آشنا میشید.خانواده ی لشکری ، خانواده ی پزشکی و خانواده ی عظیم زاده  در این سفر با هم بودیم.

برنامه ریزی سفر به الودنیز ترکیه

برنامه ریزی سفر بر عهده پیمان و همسرش بود (خانواده لشکری) . این سفر برای مدت 18 روز به مسافت تقریبی 6400 کیلومتر به صورت زمینی در داخل خاک ایران و ترکیه در نظر گرفته شد. و مرز ورودی به ترکیه مرز بازرگان تعیین گردید.

الودنیز ترکیه

بدین منظور مسیر داخل ایران از تهران شروع و پس ازطی 900 کیلومتر وگذراندن شهرهای قزوین، زنجان، تبریز، مرند و ماکو به بازرگان و مرز ورودی ترکیه میرسیم. که طبق برنامه ریزی انجام شده بایستی شب رو در هتل جهانگردی ماکو اقامت داشته باشیم .

شروع سفر هیجان انگیز به اولودنیز ترکیه

خب بعد از بدو بدو های قبل سفر بالاخره روز حرکت و شروع سفر به الودنیز ترکیه فرا رسید .بعد از امتحان مهتاب (دخترم) ساعت ۹ صبح به مقصد ماکو حرکت کردیم . برعکس سال قبل پیمان(دوستم) زودتر از ما حرکت کرده بود و ما تنها راه افتادیم .

اون یکی ماشین یعنی پرویز (خانواده ی پزشکی)  هم که قرار بود ۲۹ اسفند راه بیفتن. هوا رو نگاه کرده بودم و میدونستم که مسیر تا ماکو بارندگی و سرده .
راهها خوب بود ، خلوت بودن ؛ تا زنجان که هوا ابری بود و خبری از بارندگی نبود. ولی یکم که جلوتر رفتیم بارندگی شروع شد اول بارون شدید بعد شد برف و کولاک و سرمای شدید.

مسیر سفر به الودنیز ترکیه

نزدیکای تبریز خواستیم ناهار بخوریم که یه جا ایستادم که غذا رو گرم کنم . این قسمت راه هنوز بارندگی شروع نشده بود. قبل از بستان آباد بود. ولی اینقدر سرد بود و باد شدید بود که به سختی تونستم یه کم غذا رو گرم کنم .

خلاصه به هر ضرب و زوری بود غذا رو توی ماشین خوردیم و راه افتادیم .
کمی جلوتر برف شروع شد . تا تبریز برف میومد. حدود ساعت ۴ عصر بود رسیدیم تبریز. از تبریز تا ماکو حدود ۴ ساعت راه هست. هوا تاریک شده بود و بارندگی تبدیل به باران ریز و تند شده بود و تا خود ماکو بارید.

شب سختی بود ، جاده تبریز به ماکو یکی از مزخرف ترین جاده هایی هست که تا حالا رفتم مخصوصا هم که به شب و تاریکی بخوری . خلاصه ساعت ۸ شب رسیدیم ماکو و رفتیم هتل جهانگردی ماکو و اتاقی که از قبل رزرو کرده بودیم رو گرفتیم.

هتل جهانگردی ماکو

خیلی خسته بودیم و شب رو زود خوابیدیم . قرار بود صبح ساعت ۵‌.۳۰ بیدار بشیم بریم مرز که زود از مرز بازرگان رد بشیم و به سفرمون به سمت الودنیز ترکیه  ادامه بدیم.